toggle menu

Hammarby går för publikrekord i Elitettan – och lanserar tredjestället

Av Redaktionen, Publicerat för 5 år sedan.

I samband med Morsdagsmatch på Hammarby IP lanserar Hammarby klubbens tredjeställ. Laget kommer att spela i tröjan, och det samma gäller för herrlaget i måndagens hemmamatch mot IFK Norrköping. Tröjan släpps även till försäljning i ytterst begränsad upplaga på Morsdagsmatchen på Hammarby IP, där Hammarby tillsammans med samarbetspartnern Intersport går för publikrekordet i Elitettan.

 

– Vi vill göra samma resa med våra damer som vi gjort med våra herrar. Inte minst för att det är en viktig signal till ungdomsverksamhet. Alla drömmer om att spela inför en storpublik. Pojkar som flickor. Spelar man i Bajen ska man veta att den chansen finns. Oavsett om det är en match på Tele2 Arena eller Hammarby IP, säger Henrik Kindlund, vd på Hammarby Fotboll.

 

Fokus på jämställdhet

Matchdagen kommer präglas av Hammarbys samarbete med HeForShe som är UN Womens initiativ för att få fler män att stå upp för kvinnors rätt till trygghet och jämställdhet. Hammarby är sedan 2015 HeForShe-ambassadörer och föreningen arbetar proaktivt för att – i samtliga åldersspann – integrera jämställdhetsarbetet i Hammarbys värdegrund.

– Vi är en förening vars värdegrund bygger på att alla ska ha samma möjligheter och vi är stolta över att få samarbeta med UN Women nationell kommitté Sverige i vårt jämställdhetsarbete. Dessutom stärker samarbetet vårt övergripande samhällsengagemang och sist men inte minst får vi ett djupare engagemang från våra partners. Vilket också är avgörande för vår resa, säger Henrik Kindlund.

 

Sponsorerna fördjupar sitt åtagande när föreningen satsar på damerna 

Samarbetspartnern Intersport har fördjupat sitt engagemang kring herrlagets merchandiseförsäljning med pop-up-butiker på både hemma- och bortamatcher. Tack vare föreningens samhällsengagemang och vilja att ta damfotbollen till en ny nivå utökas denna satsningen till damerna också.

– Hammarby jobbar aktivt inom flera olika samhällsengagemang genom Samhällsmatchen. De har en tydlig värdegrund, ett fokus på jämställdhet och de har mixade lag i de lägre åldersgrupperna. Ovanpå det satsar de verkligen på sin damverksamhet och för oss är det en självklarhet att vara med på denna resa. Startskottet blir på Morsdagsmatchen med en pop-up-butik där allt överskott på försäljningen av matchtröjan går till HeForShe, säger Marcus Wiberg, vd på Intersport.

 

Laget spelar i tredjestället – som släpps till försäljning på Morsdagsmatchen

Tredjestället som laget spelar i släpps alltså till försäljning på Morsdagsmatchen i begränsad upplaga. Spelarna kommer att ha sina mammors namn tryckta på ryggtavlan med anledning av dagen. Även herrarna kommer att spela i tredjestället på måndagens hemmamatch mot IFK Norrköping, och på deras tröjor manifesteras ambassadörskapet för HeForShe med kampanjens logga på bröstet, och HeForShe ersätter även spelarnas namn på ryggtavlan.

 

Den version av tredjetröjan som släpps till försäljning är den Mats Solheim bär på bilden.

ANNONSER

Comments

comments